M O Z G Á S S É R Ü L T E K VAS MEGYEI EGYESÜLETÉNEK A L A P S Z A B Á L Y A
A
M O Z G Á S S É R Ü L T E K
VAS MEGYEI EGYESÜLETÉNEK
A L A P S Z A B Á L Y A
Az alakulás éve
1 9 7 7
ÁTFOGÓ MÓDOSÍTÁSOKKAL EGYSÉGES SZERKEZETBEN
2014
I .
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1) Az egyesület neve: Mozgássérültek Vas Megyei Egyesülete.
2) Székhelye: H-9700 Szombathely, Szelestey László u. 42.
3) Működési területe: Vas megye közigazgatási területe
4) Bélyegzője: Körbélyegző, "Mozgássérültek Vas Megyei Egyesülete Szombathely"
körfelirattal, középen a mellékletben megjelölt egyesületi jelképpel.
5) Az Egyesület képviselője: az Egyesület elnöke.
6) Jogállása: közhasznú civil szervezetként működni kívánó egyesület.
II.
AZ EGYESÜLET CÉLJAI, FELADATAI KÖZHASZNÚ TEVÉKENYSÉGE
- A) Az Egyesület alapvető c é l j a:
A fogyatékossággal élő, ezen belül elsősorban a súlyosan mozgássérült emberek társadalmi életben való egyenrangú részvételét segítő, a fogyatékosságból eredő sajátos érdekek képviseletét, szükség esetén védelmét is ellátó, civil szervezeti keretek közt működő segítség, támogatás nyújtása, melyet, a társadalmi gondoskodási és ellátó rendszer mellett, leginkább az ugyanezen hátrányokkal élő emberek által létrehozott civil szervezetek segítségével és közreműködésével kaphat meg.
- B) Az egyesület működése céljának elemei:
A fogyatékossággal élő, de különösen, a mozgáskorlátozottság következtében tartósan fogyatékossá váló emberek érdekeinek megjelenítése, képviselete, szükség esetén védelme, számukra szolgáltatások szervezése és nyújtása.
E célok megvalósulása érdekében meghatározott további alapcélok
– A fogyatékossággal élő emberek és családtagjaik számára lelki támasz, továbbá a társadalomban való részvételük elősegítése érdekében mentális, pszichés, sorstársi tanácsadás, jogi, információs és rehabilitációs segítség nyújtása.
– Érdekérvényesítő, érdekképviseleti, érdekvédelmi hálózat létrejöttének elősegítése és működtetése, fogyasztóvédelem .
– Az érintett emberek és hozzátartozóik részére hiányt pótló szociális, képzési, egészségügyi és egyéb életvitelt segítő szolgáltatások nyújtása, illetve ilyen szolgáltatásokhoz való hozzáférés elősegítése.
– A társadalmi beilleszkedést segítő közösségi szolgáltatások nyújtása az életvitel, a kultúra, a művészet, az önmegvalósítás, a sport, a szabadidősport, az egyéb szabadidős tevékenységek, a pihenés és rekreáció, a fejlesztés, a képzés, átképzés, felnőttképzés, a rehabilitációs célú foglalkoztatás területén.
- C) Az egyesület feladatai és közfeladatai
- Együttműködés a súlyosan mozgásfogyatékossá váló emberek esetében a mozgásszervi gyógyító és rehabilitációs intézmények vezetőivel és a szakmai személyzetével, a legfrissebb tudományos és kezelési eredmények megismertetése, az ezekhez való hozzáférésre vonatkozó információk terjesztésével.
- Érdekérvényesítő eszközök és az átélésen alapuló szakértelem, továbbá a szakmai tapasztalatok felhasználásával elismertetni és elfogadtatni a sorstársak rehabilitációjához elengedhetetlenül szükséges gyógyszerek, segédeszközök és életvitelt segítő eszközök, különös tekintettel, a súlyosan mozgásfogyatékossá váló emberek megfelelő gyógyászati segédeszközzel való ellátásának, társadalombiztosítási rendszer által történő támogatását.
- Olyan közérdekű és közhasznú szociális, egészségmegőrző, betegségmegelőző, egészséget helyreállító, ismeretterjesztő, tanácsadó közfeladatok és szolgáltatások ellátása, illetve ilyen szolgáltatásokhoz való hozzáférés segítése, amelyek az állami, önkormányzati és társadalombiztosítási rendszerek esetleges hiányait pótolják, vagy azokat kiegészítik.
- Hatékony közreműködés a betegség, baleset, vagy egyéb ok következtében tartósan fogyatékossá váló emberek egészségügyi, képzési, átképzési, foglalkoztatási és szociális rehabilitációjának elősegítésében, a sorstársi tanácsadás, az információ szolgáltatás, a közösségi rendezvények, kulturális, művészeti, szabadidősport, szabadidős programok, tanácskozások szervezése, kiadványok készítése, továbbá a személyes meggyőzés, az interperszonális kapcsolatok kiadványok és a közösség példaadó, meggyőző ereje eszközeinek alkalmazásával.
- Gazdálkodási-vállalkozási tevékenységet folytathat. A vállalkozási tevékenysé-
get csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszé-
lyeztetve végezheti,
- Alapítványt hozhat létre és alapítvány(ok)hoz csatlakozhat
- Jogi személyiséggel rendelkező szövetségekbe, tagként beléphet.
- A Vezetőség döntése alapján önálló jogi személyiséggel rendelkező, illetve
önálló jogi személyiséggel nem rendelkező szervezeti egységeket, intézmé-
nyeket hozhat létre és működtethet.
- Ösztönzi és támogatja az önaktivitást, az önálló életre nevelést. A működési
területén felméri a mozgássérültek életét befolyásoló, meghatározó tényezőket
és folyamatosan figyelemmel kíséri azoknak alakulását.
- Figyelemmel kíséri a mozgássérült emberek egészségügyi, közlekedési, építé-
szeti, műszaki, oktatási, foglalkoztatási, szemléletbeli, kulturális, sport, anyagi-
pénzügyi, intézményi, jogi és egyéb életfeltételeit, a társadalmi részvételükre és
esélyegyenlőségükre vonatkozó állami és önkormányzati tevékenységet.
- A teljes társadalmi részvételhez és esélyegyenlőséghez szükséges feltételek
megteremtésére irányuló jogalkotói tevékenységben, helyi, települési önkor-
mányzati szinten javaslattételi, véleményezési feladatokat lát el, és a jogszabá-
lyok végrehajtását társadalmi módon ellenőrzi.
- Tevőlegesen részt vesz a mozgáskorlátozott emberek és szervezeteik problé-
máival foglalkozó működési területén szervezett szakmai és érdekegyeztető
testületek és fórumok munkájában, ilyenek szervezésében.
- Megállapodások alapján közreműködik az önkormányzatok szociális felada-
tainak megoldásában.
- A Mozgássérültek Vas Megyei Egyesülete intézményeket hozhat létre.
- Sajtótermékeket, egyéb kiadványokat jelentet meg és terjeszt.
- Együttműködik a mozgáskorlátozott és más egészségkárosodott, fogyatékos
emberek hazai és egyes külföldi szervezeteivel, mindazon állami, önkormány-
zati és társadalmi szervezetekkel, amelyek tevékenysége az egészségkároso-
dott emberek társadalmi esélyegyenlőségét, szükségleteinek kielégítését szol-
gálja.
- D) Az Egyesület tevékenységét működésének személyi, tárgyi és pénzügyi feltételeinek függvényében, a mozgásfogyatékos emberek sajátos szükségleteinek figyelembe vételével, fokozatosan teljesíti ki.
- E) Az Egyesület által folytatott, közfeladatok ellátásához kapcsolódó, a társadalom és az egyén közös szükségleteinek kielégítését elősegítő:
- érdekérvényesítő,
- közérdekű szolgáltatások szervezését és nyújtását végző,
- rehabilitációt támogató,
- érdekvédelmi,
- a fogyatékossággal kapcsolatos közérdekű, közhasznú információkat nyújtó
tevékenységre a jelen Alapszabályi rendelkezések elfogadásának időpont-
jában hatályos, következő jogszabályok adnak az Egyesület számára felha-
talmazást:
- a) Magyarország Alaptörvénye
hitvallás „valljuk, hogy az emberi lét alapja a méltóság.”
„valljuk, az elesettek és a szegények megsegítésének kötelességét.”
- b) A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény
- § (fogyatékos emberek esélyegyenlősége, mint a törvény célja)
- I. Fejezet Alapelvek 2.§ (1) (4) bekezdés, 3.§
- I. Fejezet Értelmező rendelkezések 4.§ a), b), c) pontjai,
- III. Fejezet 12.§ (3) pont.
- IV. Fejezet 19.§,
- VII. Fejezet 26. §
- c) Az Országos Fogyatékosügyi Programról szóló 10/2006. OGY határozat:
- 6. a) és c) pontja,
- Melléklet I. Fejezet „személyhez fűződő jogok elve” 3. bekezdés, „rehabi-
litáció elve”, „semmit rólunk, nélkülünk elve”
- III. Fejezet 1. Rehabilitáció elve, 2. Társadalmi szemlélet kedvező irányú
megváltoztatásának elve, 2.1. utolsó bekezdés: az érdekvédelmi szervek
tevékenységének támogatása, 4. A társadalmi életben való aktív részvétel
segítésénak elve, 4.1 Érdekvédelem, érdekérvényesítés, érdekképviselet
támogatása.
- d) Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény:
1.§
4.§ f) és h.)pontja
- § c.) és d.) pontja,
- § g.) pontja,
és 18. §-a.
- e) A fogyatékos személyek jogairól szóló ENSZ egyezmény és jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló 2007. évi XCII. törvény:
1.cikk, 3. cikk, 4. cikk 1/a,b,c,e,h és i pontjai, 4. cikk 3. pontja, 6. cikk, 8. cikk, 9.cikk, 10. cikk, 19. cikk, 20. cikk, 21. cikk a,c és d pontja, 24. cikk 1/a és 1/b pontja, 26.. cikk 1/b pontja, 27. cikk 1/d pontja, 28. cikk 1/c. pontja, 29. cikk b. pontja, 30. cikk 1,2 és 3 pontja, 5/c, d, e pontja, 32.cikk 1/b és 1/c pontja, 33. cikk 3 pontja.
- f) A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CIV. törvény:
- § (1) bekezdése, 39. § (1) bekezdése, 45. § (1) bekezdése.
III.
A KÖZHASZNÚSÁG TOVÁBBI KÖVETELMÉNYEI
1) A Mozgássérültek Vas Megyei Egyesülete céljait és feladatait a működési területén élő bármely mozgásfogyatékos (mozgáskorlátozott) személy – nem csupán tagjai – javára látja el. Szolgáltatásainak igénybevétele során tagjait az
ügyvezető testület döntése alapján előre meghatározott kedvezményben részesítheti.
2) Az Egyesület közhasznú tevékenysége keretében nyújtott szolgáltatásainak elérhetőségét, azok igénybevételére vonatkozó feltételeket honlapján, székhelyének hirdetőtábláján, valamint rendszeres, illetve eseti kiadványaiban, továbbá rendezvényein nyilvánosságra hozza.
3) Az Egyesület közvetlen politikai tevékenységet nem folytathat, pártokat nem támogathat, azoktól támogatást nem fogadhat el, nem állíthat és nem támogathat országgyűlési, megyei önkormányzati és európai parlamenti képviselő jelöltet.
4) Az Egyesületnek előzőkben írt feladatai ellátásához megfelelő erőforrásokkal és társadalmi támogatottsággal folyamatosan rendelkeznie kell.
5) Az Egyesület vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvaló-
sítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez. Vállalkozásból származó bevételei nem érik el az összes bevételhez képest a jogszabályban meghatározott arányt.
6) Az Egyesület a gazdálkodása- vállalkozása során elért eredményét nem osztja fel, azt a jelen Alapszabályban írt alap- és közfeladatokban meghatározott tevékenységére fordítja.
7) Az Egyesület szervezete és tevékenysége egyebekben is megfelel az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. tv, illetve a hatályos Polgári Törvénykönyv ( 2013. évi V.tv harmadik könyve) rendelkezéseinek.
IV.
A TAGSÁGI VISZONY
- Az Egyesületbe felvételüket kérhetik azok a természetes és jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező társaságok, amelyek az Egyesület célkitűzéseit elfogadják.
Az Egyesületi tagság formái:
- rendes tagság,
- pártoló tagság.
- Az Egyesület rendes tagjává lehet az a büntetlen előéletű természetes személy, aki a belépési nyilatkozatban az Egyesület Alapszabályát elfogadja, és a tagsági viszonyból származó kötelezettségek teljesítését vállalja.
Az Egyesület tagjává válást a jelölt a megfelelően kitöltött és aláírt belépési nyilatkozat benyújtásával kérelmezheti. A belépési nyilatkozatot az Egyesület elnökének kell benyújtani. A kérelmet az elnök terjeszti a Vezetőség elé, és az Egyesület rendes tagjává felvételéről a Vezetőség egyszerű szótöbbséggel dönt.
Az Egyesület rendes tagjait egyenlő jogok illetik meg, jogaikat és kötelességeiket a tagok személyes aktivitás útján, vagy – ha a tag súlyos mozgáskorlátozottsága, közlekedésének megoldhatatlansága gátolja személyes megjelenését – képviselője által gyakorolják. Ez vonatkozik a küldöttgyűlésen történő részvételre és a szavazati jog gyakorlására is. Képviselő lehet teljes cselekvőképességgel nem rendelkező személy törvényes képviselője, gyámja vagy gondnoka, cselekvőképes személy meghatalmazottja.
A meghatalmazást közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba kell foglalni. A tag képviselője egyesületi tisztségre nem választható meg.
Az Egyesület rendes tagjainak jogai:
- részt vehetnek az Egyesület nyilvános Küldöttgyűlésén, de szavazati joggal
csak a küldöttjei útján élhetnek;
- b) küldöttjeik útján tanácskozási, indítványozási és szavazati jogot gyakorol-
hatnak a Küldöttgyűlésen;
- c) bármely egyesületi tisztségre választhatnak és megválaszthatók;
- d) jogosultak részt venni az Egyesület rendezvényein;
- e) igénybe vehetik az Egyesület által nyújtott kedvezményeket, szolgáltatáso-
kat;
- f) a testületi szervek vezetőitől, valamint a tisztségviselőktől tájékoztatást kap-
hatnak.
Az Egyesület rendes tagjainak kötelességei:
- kötelesek megtartani az alapszabály, az ügyrend és egyéb egyesületi szabályzatok rendelkezéseit, illetőleg az Egyesület szerveinek határozatait;
- kötelesek teljesíteni az Egyesület tevékenységével kapcsolatosan önként elvállalt feladataikat, és tőlük elvárható módon elősegíteni az Egyesület alapszabályszerű működését;
- kötelesek a Küldöttgyűlés által meghatározott tagdíjat késedelem nélkül befizetni a tárgyév április hó 30. napjáig.
- Az Egyesület pártoló tagja lehet:
az a természetes vagy jogi személy, illetve civil vagy gazdálkodó szervezet, aki, illetőleg amely készségét fejezi ki az Egyesület tevékenységének rendszeres és folyamatos támogatására.
A pártoló tagok felvételéről a Vezetőség dönt. A jogi személy tag jogait képviselője útján gyakorolja.
A pártoló tag, illetve képviselője részt vehet az Egyesület testületi ülésein, nincs szavazati joga, tisztség viselésére nem választható.
- 4. A tagsági viszony megszűnik:
- a) a tag halálával;
- b) a tag kilépésével, amelyet a Vezetőséghez kell írásban bejelenteni;
- c) a tag kizárásával: A Küldöttgyűlés bármely tag indokolt írásbeli kezde-
ményezésére, a Vezetőség javaslatára kizárhatja az Egyesületnek azt a tagját,
aki tevékenységével, mulasztásával akadályozza az Egyesület céljainak meg-
valósítását. A kizárás oka lehet, ha a tag az Egyesületnek anyagi kárt okoz,
jó hírét sérti, nem nyilvános információit illetéktelenek tudomására hozza. A
Vezetőség a kizárási javaslattal érintett egyesületi tagot köteles meghall-
gatni, a meghallgatásról jegyzőkönyvet felvenni. A kizárásról a Küldött-
gyűlés dönt. A kizárásról szóló döntést a taggal 8 napon belül írásban kell
közölni. A döntés ellen a tag 30 napon belül keresettel a Bírósághoz for-
dulhat. A kizárásról szóló döntésének jogerőre emelkedéséig az érintett tag-
sági jogait nem gyakorolhatja;
- d) a tagdíjbefizetés kettő éves elmulasztása miatt (a felszólítás után a kitűzött 90
napos határidő eltelte után, a tagsági viszonyt megszüntető vezetőségi határo-
zattal,
- e) A pártoló tagsági viszony megszűnésére az előző a), b), és c) pontok érte-
lemszerűen irányadók.
V.
AZ EGYESÜLET SZERVEI ÉS TISZTSÉGVISELŐI
- Az Egyesület szervei:
- A) Döntést hozó szerv a Küldöttgyűlés
- B) Ügyvezető szerv az Vezetőség
Az Egyesület egyéb szervei:
- C) Felügyelő Bizottság
- Az Egyesület tisztségviselői
Vezető tisztségviselők:
- A) elnök,
- B) alelnök,
- C) a Vezetőség tagjai.
Tisztségviselők:
- D) a Felügyelő Bizottság elnöke és tagjai.
- Az egyesületi feladatokat a tisztségviselők közérdekű önkéntes munkások és szükség, valamint lehetőség szerint rész- vagy teljes munkaidőben foglalkoztatottak, alkalmazottak, tiszteletdíjasok, továbbá alkalmilag feladatokat vállalók közreműködésével látják el. A Küldöttgyűlés határozata az egyesületi tisztség betöltését aktív tagsági viszonyban eltöltött időhöz, iskolai végzettséghez, képzettséghez kötheti, a Polgári Törvénykönyv a testületi tagságra választást egyéb feltételekhez is kötheti.
- Az egyesületi tisztségviselők egyesületi munkájukat általában anyagi ellenszolgáltatás nélkül kötelesek elvégezni. Szükséges kiadásaik megtérítését az egyesület pénzeszközeiből igényelhetik a hatályos pénzügyi szabályok szerint. A Küldöttgyűlés az elnök és az alelnök javára, a területi csoportok vezetői, valamint az Egyesület valamely tevékenységi körében rendszeresen foglalkoztatott munkatársak, tisztségviselők részére tiszteletdíjat, jutalmat állapíthat meg – az Egyesület vagyoni helyzetének függvényében.
- Összeférhetetlenségre vonatkozó szabályok.
- a) Az Egyesület elnöke, Vezetőségének tagjai, a Felügyelő Bizottság elnöke és tagjai a Polgári Törvénykönyvben meghatározott közeli hozzátartozói egymásnak nem lehetnek.
- b) A Küldöttgyűlés, valamint az ügyintéző szerv (Vezetőség), továbbá a felügye-
lő szerv (Felügyelő Bizottság)) határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki, vagy akinek közeli hozzátartozója a határozat alapján:
- kötelezettség, vagy felelősség alól mentesül, vagy
- bármilyen más előnyben részesül, illetve a határozathozatalban, jogügyletben egyébként érdekelt.
Nem minősül előnynek a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásainak keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás, illetve az Egyesület által tagjainak a tagsági jogviszony alapján nyújtott, az alapszabálynak megfelelő cél szerinti juttatás.
- c) Nem lehet a Felügyelő Bizottság elnöke, tagja az a személy, aki:
- az Egyesület elnöke, alelnöke, a Vezetőség tagja.,
- a közhasznú szervezettel e megbízatásán kívül más tevékenység kifejtésére irányuló munkaviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll,
- a közhasznú tevékenység célszerinti juttatásából részesül, kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli juttatásokat, szolgáltatásokat és az Egyesület által, tagjainak a tagsági jogviszony alapján az alapszabálynak megfelelően nyújtott cél szerinti juttatást,
- illetve a fentiekben részletezett személyek közvetlen hozzátartozója.
- d) Az Egyesület megszűnését követő három évig nem lehet más közhasznú szervezet vezető
tisztségviselője az a személy, aki korábban olyan közhasznú szervezet vezető tisztségviselője
volt – annak megszűnését megelőző két évben legalább egy évig:
- amely jogutód nélkül szűnt meg úgy, hogy állami adó és vámhatóságnál nyilvántartott adó és vámtartozását nem egyenlítette ki,
- amellyel szemben az állami adó és vámhatóság jelentős összegű adóhiányt tárt fel,
- amellyel szemben az állami adó és vámhatóság üzletzárás intézkedést alkalmazott, vagy üzletzárást helyettesítő bírságot szabott ki,
- amelynek adószámát az állami adó és vámhatóság az adózás rendjéről szóló törvény szerint felfüggesztette, vagy törölte.
- e) A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi
érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztsé-
get egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.
- Jegyzőkönyvek, határozatok
- a) Az Egyesület testületeinek üléseiről jegyzőkönyv készítendő. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az ülésen történtekre utalást, az elhangzottak lényegét a megnyilatkozó személy megjelölésével, valamint külön sorszámmal ellátva a Testület döntéseit (határozatok). Az egyes döntések mellett feltüntetendő a javaslatot támogatók, és ellenzők száma, lehetőség szerint személye. A jegyzőkönyvet az ülést vezető személy, és a jegyzőkönyvvezető írja alá. A Küldöttgyűlésről készült jegyzőkönyvet két jelenlévő tag hitelesíti, őket a Küldöttgyűlés bízza meg.
- b) Az Egyesület testületeinek ülésén hozott Határozatokat a jegyzőkönyvből kiemelten a Határozatok Tárában testületenként elkülönítve, külön is nyilván kell tartani (K = Küldöttgyűlés, V = Vezetőség, EB = Felügyelő Bizottság). A Határozatokat évente kezdődő, folyamatosan vezetett sorszámmal, törve a határozathozatal évének, hónapjának és napjának megjelölésével kell nyilvántartani.
A Határozatok Tárából ki kell tűnnie a Határozat tartalmának, időpontjának és hatályának, illetve a döntést támogatók, ellenzők és a szavazástól tartózkodók számának.
- c) Azokat a Határozatokat, amelyek rendelkezéseket tartalmaznak egyes személyekre, vagy szervezetekre, az érintettek számára írásban, az átvétel módját, idejét igazoló módon, a rendelkezés meghozatalától számított legkésőbb 8 napon belül tudomásra kell hozni az elnök által.
- d) Azokat a Határozatokat, amelyek az érintett emberek, vagy közösségek számára rendelkezéseket, ismereteket, tájékoztatásokat tartalmaznak, az Egyesület honlapján, vagy más alkalmas módon, pl. az Egyesület hivatalos helyiségeiben történő kifüggesztéssel nyilvánosságra kell hozni.
VI.
A KÜLDÖTTGYŰLÉS
- Az Egyesület döntést hozó szerve a Küldöttgyűlés. A Küldöttgyűlést az Egyesület tagjai által választott küldöttek alkotják.
- A Küldöttgyűlés az Egyesületet érintő minden kérdésben jogosult dönteni.
- A Küldöttgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:
- a) Az Egyesület alapszabályának elfogadása és módosítása, a szavazati joggal rendelkező tagok háromnegyedes többségével.
- b) Az Egyesület elnökét, alelnökét, a Vezetőség további tagjait, a Felügyelő Bizottság, elnökét és tagjait, továbbá az Egyesületet az Országos Szövetség Küldöttgyűlésében képviselő küldötteknek 5 évre történő megválasztása, visszahívása, esetleges díjazásuk meghatározása
- c) A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségéhez való csatlakozás, illetve abból való kiválás kimondása, kétharmados többséggel.
- d) Az Egyesület megszűnésének, más egyesülettel való egyesülésének, beolvadásának kimondása a szavazati joggal rendelkező tagok háromnegyedes szavazat többségével.
- e) A Vezetőség, a Felügyelő Bizottság beszámolójának megtárgyalása és elfogadása.
- f) Az Egyesület éves gazdasági beszámolójának (mérleg, eredmény levezetés, kiegészítő melléklet) és közhasznúsági mellékletének elfogadása.
- g) A tagdíj, pártolói tagdíj összegének megállapítása.
- h) A vezetőségi tag fegyelmi ügyében határozathozatal, az Egyesület tagjának kizárása az Vezetőség indítványa alapján.
- i) Vállalkozási tevékenység elindítása, intézmény, alapítvány alapítása.
- j) Vezető tisztségviselő tekintetében munkáltatói jogok gyakorlása, ha a vezető tisztségviselő az Egyesülettel munkaviszonyban áll.
- k) Olyan szerződés megkötésének jóváhagyása, amelyet az Egyesület saját tagjával, vezető tisztségviselőjével, a Felügyelő Bizottság tagjával, vagy ezek hozzátartozójával köt.
- l) Jelenlegi és korábbi egyesületi tagok, vezető tisztségviselők, felügyelő bizottsági tagok vagy más egyesületi szervek tagjaival szemben kártérítési igények érvényesítéséről való döntés.
- m) Választott könyvvizsgáló megválasztása, díjazásának megállapítása.
- n) Döntés végelszámolásról, a végelszámoló kijelölése.
- o) Döntés mindazokban az ügyekben, amelyeket jogszabály vagy az alapsza-
bály kizárólagos hatáskörbe utal, illetve amelyben a döntést magának
- Az Egyesület Küldöttgyűlését legalább évente egyszer össze kell hívni, a mérleg, a közhasznúsági melléklet, bírósági letétbe helyezésének jogszabályban előírt végső időpontját megelőzően.
Rendkívüli Küldöttgyűlést kell összehívni, ha:
– erre a Vezetőség határozata szerint szükség van;
– a Felügyelő Bizottság, vagy az Országos Szövetség Felügyelő Bizottsága indítványozza;
– a tagság egytizede – az ok és a cél megjelölésével – írásban kéri;
– a törvényességi felügyeletet ellátó ügyészség felhívására, illetve a bíróság döntése alapján.
- A Küldöttgyűlést az Egyesület Vezetősége hívja össze a napirendet és a határozati javaslatokat tartalmazó meghívónak a Küldöttgyűlés napját legalább 15 nappal megelőző szétküldésével postai, és/vagy elektronikus úton. A meghívót közzé kell tenni az Egyesület honlapján és más alkalmas módon (sajtó, hirdetmény). A rendkívüli Küldöttgyűlés tartásának kezdeményezése esetén az elnök köteles 15 napon belül összehívni a Küldöttgyűlést. Ha ezt elmulasztja, a Küldöttgyűlést a Felügyelő Bizottság is összehívhatja
- A Küldöttgyűlésre meg kell hívni a küldötteket, a Vezetőség tagjait, a Felügyelő Bizottság elnökét és tagjait. Tanácskozási joggal a pártoló tagok, és más személyek is meghívhatók.
- A küldöttgyűlési meghívó kézbesítésétől vagy közzétételétől számított 8 napon belül a tagok és az Egyesület szervei az Elnöktől a napirend kiegészítését kérhetik a kiegészítés indokolásával. A kérelem tárgyában az Elnök dönt. Ha nem dönt vagy a kérelmet elutasítja, a Küldöttgyűlés a napirend elfogadását megelőzően külön dönt a napirend kiegészítése tárgyában.
- A Küldöttgyűlés ülései nyilvánosak. A Testület a nyilvánosságot csak külön jogszabályban meghatározott esetekben korlátozhatja. Akkor határozatképes, ha a Küldöttgyűlésen a küldöttek fele és még egy tag jelen van. Ha a Küldöttgyűlésen a küldöttek a határozatképességhez szükséges számban nem jelennek meg, arra az esetre az ülést el kell halasztani és új időpontra kell összehívni. Az így megismételt Küldöttgyűlés az eredeti napirendi pontok tekintetében a megjelentek létszámára tekintet nélkül határozatképes, kivéve a minősített többségű döntést igénylő kérdéseket. Erre az első Küldöttgyűlés meghívójában a meghívottakat figyelmeztetni kell.
- A Küldöttgyűlést az elnök vezeti, őt a Küldöttgyűlés választja meg és hívhatja vissza. Reá a tisztségviselőkre vonatkozó szabályok az irányadóak. A Küldöttgyűlés határozatait általában nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza. Így történik a gazdasági beszámoló (mérleg, eredmény levezetés, kiegészítő melléklet), valamint a közhasznúsági mellékletének elfogadása is. Szavazategyenlőség esetén úgy kell tekinteni, hogy döntés nem születik. A Küldöttgyűlés kétharmados többségének egybehangzó akaratnyilvánítása szükséges: a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségéhez való csatlakozáshoz, az Országos Szövetségből való kiváláshoz, a szavazati jogú tagok legalább háromnegyedének jelenléte és igenlő szavazata szükséges az alapszabály elfogadásához, módosításához, az Egyesület megszűnésének, s beolvadásának kimondásához. A kétharmados többség a határozatképes Küldöttgyűlésen részvevő szavazásra jogosultak kétharmadának egybehangzó akaratnyilvánítását jelenti.
A tisztségviselők megválasztása titkos szavazással történik.
A Küldöttgyűlésről készült jegyzőkönyvet a levezető elnök, a jegyzőkönyv vezető és a Küldöttgyűlés által megválasztott két szavazati jogú tag hitelesítőként írja alá.
- A Küldöttgyűlés minden tagjának egy szavazata van. Szavazni személyesen vagy képviselő (kiskorú tag törvényes képviselője, gyámja, gondnokság alatt álló gondnoka, figyelemmel a cselekvőképesség törvényi szabályaira, vagy meghatalmazott) útján lehet.
- A Jelölő Bizottság elnökének és négy tagjának a megválasztása a Küldöttgyűlés elnökének javaslatára a tisztújító Küldöttgyűlést megelőző Küldöttgyűlésen történik. A Jelölő Bizottság a tisztségviselőkre vonatkozó javaslatát az egyesületi tagok véleményének ismeretében teszi meg a tisztújító Küldöttgyűlésen. A Jelölő Bizottság két Küldöttgyűlés közötti időben javaslataival támogatja a Vezetőség személyi munkáját. A Jelölő Bizottság tagjaira e feladatuk teljesítése során a tisztségviselőkre vonatkozó szabályok irányadók
- A Szavazatszámláló Bizottság elnökét és két tagját a Küldöttgyűlés választja meg. Feladata: közreműködés a nyilvánosan leadott szavazatok összeszámlálásában és a titkosan leadott szavazatok összeszámlálása, és arról jelentés tétele a Küldöttgyűlésnek. Reájuk a feladatuk ellátása során a tisztségviselőkre vonatkozó szabályok irányadók.
VII.
AZ EGYESÜLET HELYI SZERVEZETEI
1) Az Egyesület tagjai taggyűlésen, az Egyesület Vezetőségének egyetértésével helyi
szervezetet hozhatnak létre olyan nagyobb településre és vonzáskörzetére kiter-
jedő hatáskörrel, ahol a szervezet működésének személyi és tárgyi feltételei adot-
tak. A helyi szervezet feladata, hogy az adott területen megvalósítsa az Egyesület
feladatait. A helyi szervezet nem önálló jogi személy.
2) a) A taggyűlés határozza meg a szervezet éves munkatervét és beszámoltatja a he
lyi vezetőséget. Hatáskörébe tartozik a tagságot, az Egyesület Küldöttgyűlésén
képviselő küldöttek öt évre történő megválasztása.
- b) A helyi szervezet taggyűlését résztaggyűlésenként is meg lehet tartani. A helyi
szervezet résztaggyűléseit azonos napirenddel kell összehívni. A taggyűlésre,
illetve a résztaggyűlésre egyebekben értelemszerűen alkalmazni kell a Küldött-
gyűlésre vonatkozó szabályokat.
3) A taggyűlés öt évi időtartamra helyi vezetőséget választ, amely titkárból,
titkárhelyettesből és 3 további tagból áll.
4) A helyi szervezet munkáját a titkár vezeti, a taggyűlés határozatainak és az Egye-
sület Vezetőségének döntései alapján. A szervezet működési területén képviseli az
Egyesületet. Vezeti a testületi üléseket. Az ellátmány keretei között utalványozási
jogot gyakorol és részt vesz az egyesületi vagyon kezelésében működési területén.
5) A helyi szervezet az Egyesület Vezetősége által meghatározott éves ellátmányból
gazdálkodik, a saját vezetősége által meghatározott költségvetés alapján. Az ellát-
mány felhasználásáról köteles a taggyűlésnek beszámolni és az Egyesület gazda-
sági ügyeit intéző személynél elszámolni.
6) A taggyűlésre egyebekben a Küldöttgyűlésre, a helyi vezetőségre pedig az Egye-
sület Vezetőségére vonatkozó alapszabálybeli előírásokat kell értelemszerűen al-
kalmazni.
7) A helyi szervezetek tevékenysége az Egyesület tevékenységének minősül, nem
sértheti az Egyesület közhasznú minősítésének feltételét képező jogszabályi előí-
rásokat.
VIII.
AZ EGYESÜLET VEZETŐSÉGE
- A Vezetőség az Egyesület ügyvezető szerve. A Vezetőség 7 tagú. A Küldöttgyűlés által öt évre választott elnökből, alelnökből, és további öt vezetőségi tagból áll.
- A Vezetőség gondoskodik a Küldöttgyűlés határozatainak végrehajtásáról, az alapszabályban meghatározott feladatok megvalósításáról. A Vezetőség a Küldöttgyűlésnek tartozik felelősséggel és beszámolási kötelezettséggel.
- A Vezetőség hatáskörébe tartozik különösen:
- a) két Küldöttgyűlés közötti időben az egyesületi munka érdekében szükséges meghatározó súlyú döntések meghozatala;
- az Egyesület Szervezeti és Működési Szabályzatának elfogadása, ha ennek szükségét látja;
- az Egyesület Küldöttgyűlése által létrehozott intézmények, alapítványok és vállalkozások tekintetében a fenntartói, alapítói, tulajdonosi, felügyeleti jogok gyakorlása.
- d) a Vezetőség éves munkatervének, az Egyesület éves költségvetésének elfogadása, az éves gazdasági beszámoló és közhasznúsági mellékletének előzetes megtárgyalása;
- e) döntés olyan megállapodások engedélyezéséről, amelyek az Egyesület anyagi eszközeinek felhasználásával járnak, kivéve azokat, amelyek nyertes pályázatokhoz kapcsolódó támogatási szerződésekben foglalt feladatok teljesítéséhez szükségesek, vagy a munkatervben, éves költségvetésben meghatározottak.
- f) tagdíjmentesség engedélyezése;
- g) a Vezetőség tagjának felfüggesztése fegyelmi vétség alapos gyanúja esetén, döntés – a kizárást kivéve – az egyesületi tag fegyelmi ügyében,
- h) az Országos Szövetség valamely szerve vagy tisztségviselője alapszabályszerű határozatának, állásfoglalásának, felkérésének mérlegelése és végrehajtásának megszervezése;
- i) az Országos Szövetség szervei elé terjesztendő különösen jelentős javaslat, kérelem előzetes megtárgyalása, továbbterjesztésre történő elfogadása;
- j) a Küldöttgyűlés elé terjesztendő kérdések, javaslatok megvitatása, a Küldöttgyűlés határozatai végrehajtásának megszervezése, ellenőrzése, a tisztségviselők beszámoltatása, döntés a Küldöttgyűlés összehívásáról, helyéről, idejéről, napirendjéről;
- k) döntés tagok törléséről,
- l) döntés alkalmazotti státusz létesítéséről, megszüntetéséről;
- m) feladata, hogy figyelemmel kísérje az Egyesület közhasznú minősítése feltételeit, a működő- és fizetőképességet, és ha ezeket veszélyeztetve látja, megtartásuk érdekében a szükséges döntéseket meghozza, ideértve rendkívüli Küldöttgyűlés összehívását is.
- n) felhatalmazást adhat utalványozási jog gyakorlására,
- o) döntés minden olyan ügyben, amely nem tartozik a Küldöttgyűlés kizárólagos hatáskörébe.
- A Vezetőség az üléseit legalább négy havonként tartja. A hatáskörébe tartozó kérdésekben nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel határoz. Szavazategyenlőség esetén meg kell állapítani, hogy döntés nem született. Határozatképességéhez tagjai felének és még egy tagjának jelenléte szükséges. Ha a Vezetőség határozatképtelen, az ülést el kell halasztani, és új időpontra kell összehívni. Vezetőséget az elnök hívja össze tíz napi időközzel, a napirendet és a határozati javaslatokat tartalmazó meghívónak postai, vagy elektronikus úton történő közlésével. A Vezetőség ülései nyilvánosak. A nyilvánosság csak külön jogszabályok rendelkezései alapján korlátozható. Az ülésről jegyzőkönyv készítendő, amelyet az Egyesület elnöke és a jegyzőkönyvvezető ír alá.
- A Vezetőség köteles végzett munkájáról írásban a Küldöttgyűlésen beszámolni, a hozzá intézett kérdésekre a tagjai által válaszolni.
IX.
A FELÜGYELŐ BIZOTTSÁG
- Ha az egyesületi tagok száma a száz főt meghaladja, vagy éves bevétele eléri az ötven millió forintot, a Küldöttgyűlésnek Felügyelő Bizottságot kell választania. Az Egyesület felügyelő szerve az Felügyelő Bizottság, amely a Küldöttgyűlés által 5 évre választott elnökből és 4 tagból áll, a Küldöttgyűlésnek tartozik felelősséggel, általa visszahívható. A Felügyelő Bizottság testületként működik.
- Az Felügyelő Bizottság feladata az Egyesület működésének és gazdálkodásának ellenőrzése. Ennek során a vezető tisztségviselőktől jelentést, az Egyesület munkavállalóitól pedig tájékoztatást vagy felvilágosítást kérhet, továbbá az Egyesület könyveibe és irataiba betekinthet, azokat megvizsgálhatja.
- Az Felügyelő Bizottság Elnöke és tagja az Egyesület vezető testületeinek (Küldöttgyűlés, vezetőségi ülés) ülésén tanácskozási joggal részt vehet.
- Az Felügyelő Bizottság köteles az intézkedésre jogosult testületet tájékoztatni és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy:
- a) a szervezet működése során olyan jogszabály sértés vagy a szervezet érdekeit egyébként súlyosan sértő esemény (mulasztás) történ, amelynek megszüntetése vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése az intézkedésre jogosult testületi vezető szerv döntését teszi szükségessé;
- b) a vezető tisztségviselő felelősségét megalapozó tény merül fel.
- Az intézkedésre jogosult testületet (vezető szervet) a Felügyelő Bizottság indítványára - annak megtételétől számított 30 napon belül - össze kell hívni. E határidő eredménytelen eltelte esetén a testület (vezető szerv) összehívására a Felügyelő Bizottság is jogosult.
- Ha az arra jogosult testületi szerv a törvényes működés helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, az Felügyelő Bizottság köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi felügyeletet ellátó szervet (ügyészség).
- Az Felügyelő Bizottság működése:
- a) A Felügyelő Bizottság (FB) köteles az Egyesület tevékenységét évente legalább egy alkalommal megvizsgálni és az eredményről a Vezetőséget tájékoztatni és a Küldöttgyűlésnek beszámolni. Egyébként a Felügyelő Bizottság, mint Testület, éves munkatervben rögzítheti a tárgyév során általa lefolytatandó általános vagy célirányos vizsgálatainak tervét. A munkatervben előirányzott célvizsgálatok lefolytatását a FB elnöke szervezi meg.
- b) Amennyiben az Egyesület, a Vezetőség vagy vezető tisztségviselők tevékenységével összefüggésben a Felügyelő Bizottsághoz bejelentés érkezik, e Testület dönt általános vagy célvizsgálat lefolytatásáról.
- c) A FB vizsgálatáról jegyzőkönyv készül, amelyben a vizsgálat eredményét, a javasolt intézkedéseket is fel kell tüntetni. A jegyzőkönyv az Egyesület elnökének bemutatandó. Az elnök a jegyzőkönyvben foglaltakra észrevételt tehet, amelyet vagy záradékként kell a jegyzőkönyvre vezetni, vagy ahhoz mellékelni.
- d) A Felügyelő Bizottság a vizsgálatokhoz az Egyesület költségére külső szakértőket is igénybe vehet.
- e) A Felügyelő Bizottság évente legalább két alkalommal, egyébként szükség szerint tart ülést, amelyet a Bizottság elnöke hív össze, a napirendet is tartalmazó meghívó közlésével, írásban vagy elektronikus úton. A Testület határozatképes, ha azon 3 tag megjelent. A FB, mint testület határozatait nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza. A FB ülésről jegyzőkönyv készül, amelyet az elnök és jegyzőkönyvvezető ír alá. A jegyzőkönyvbe bele foglalandók a testület által hozott döntések.
- A Felügyelő Bizottság működésének részletes szabályait (ügyrendjét) maga állapítja meg.
X.
AZ EGYESÜLET ELNÖKE
- Az elnök feladatai:
– ellátja az Egyesület általános vezetését, képviseletét;
– felelős az Egyesület törvényes és alapszabályszerű működéséért, folyamatosan figyelemmel kíséri az Egyesület közhasznú minősítését eredményező feltételek meglétét, a működőképesség, fizetőképesség alakulását, saját hatáskörben a megtartásuk érdekében szükséges intézkedéseket megteszi, kezdeményezi a Vezetőség vagy a Küldöttgyűlés összehívását;
– beszámol az Egyesület tevékenységéről a Küldöttgyűlés, a Vezetőség előtt;
– kapcsolatot tart a Vezetőség tagjaival és gondoskodik arról, hogy intézkedéseik a jogszabályokkal, az Országos Szövetség, a Küldöttgyűlés és a Vezetőség határozataival összhangban legyenek;
– kapcsolatot tart fenn az Egyesület, valamint az állami, önkormányzati, civil- és gazdálkodó szervezetek között;
– felhatalmazásokat adhat az Egyesület nevében;
– saját felhatalmazása keretei között az Egyesület nevében szerződéseket, megállapodásokat köthet;
– vezeti a testületi üléseket;
– gyakorolja az utalványozási jogkört .;
- munkáltatói jogokat gyakorol az Egyesület alkalmazottai tekintetében;
– folyamatosan figyelemmel kíséri az Egyesület közhasznúságának, működő- és
fizetőképességét. Ezek veszélyeztetettsége esetén megteszi a saját hatásköré-
be tartozó intézkedéseket, szükség esetén összehívja a hatáskörrel rendelkező
testület ülését;
– eljár minden olyan ügyben, amely nem tartozik a Küldöttgyűlés vagy az Egyesület más szerve, illetőleg tisztségviselője hatáskörébe;
- az Egyesület számára előnyök szerzése vagy károk elhárítása érdekében, amennyiben a Vezetőség összehívásához nincs elegendő idő, a Vezetőség tagjainak rövid úton történő megkérdezése után, a többségi véleménynek megfelelően megteheti a Vezetőség hatáskörébe tartozó intézkedéseket, meghozhat döntéseket, amelyek jóváhagyásáról a soron következő vezetőségi ülésen kell dönteni.
XI.
AZ EGYESÜLET ALELNÖKE
Az alelnök akadályoztatása esetén helyettesíti az elnököt. A Vezetőség meghatározott eseti- vagy tartós feladatok ellátására is megbízhatja az alelnököt.
XII.
A VEZETŐSÉG TAGJAI
A Vezetőség tagjai a Vezetőség döntése szerint, önállóan láthatják el valamely tevékenységi kör vezetését, egyébként tapasztalataikkal, tudásukkal kötelesek elősegíteni a Testület működését, helyes döntések meghozatalát, végrehajtását.
XIII.
AZ EGYESÜLET ÜGYINTÉZÉSE (IRODÁJA)
- Az Egyesület irodát működtet a rendszeresen visszatérő és mindennapi feladatoknak számon kérhető mennyiségben és minőségben való ellátása érdekében, az Egyesület elnökének alárendelten. Az irodában önkéntes munkások teljes vagy részmunkaidős alkalmazottak, tiszteletdíjasok is alkalmazhatók.
- Az irodavezető:
Az Egyesület irodavezetőt foglalkoztathat. Az irodavezető az Egyesület kinevezett alkalmazottja vagy megbízottja. E tisztséget a Vezetőség valamely tagja is betöltheti. Feladatát egyedül vagy az 1. pontban írt munkatársak közreműködésével, saját felelőssége mellett látja el.
Feladatai:
- a) a Küldöttgyűlés, a Vezetőség üléseinek előkészítése, határozataik, az egyesületi tisztségviselők intézkedéseinek végrehajtásához szükséges személyi és tárgyi, ügyviteli, ügykezelési feltételek biztosítása;
- b) az Egyesület nyilvántartásainak, iratainak kezelése, az Egyesület honlapjának karbantartása;
- c) levelezés az Egyesület tagjaival, ügyeik intézése, az ügyintézés megszervezése;
- d) eljár azokban a feladatkörökben, amelyekre a Vezetőség vagy az Egyesület elnöke felhatalmazza.
- A nyilvánosság követelményének teljesítése:
- a) Az irodavezető gondoskodik arról, hogy az Egyesület működési rendjére vonatkozó iratok, a testületi ülések jegyzőkönyvei, a Határozatok Tára, az Egyesület munkaterve, költségvetése, éves gazdasági beszámolója és közhasznúsági melléklete bármely érdeklődő számára az ügyfélfogadási napokon, az Egyesület irodájában, vagy előzetesen egyeztetett időpontban és helyen megtekinthetők legyenek, kivéve a zárt üléseken keletkezett jegyzőkönyvi részleteket. Gondoskodik a jogszabályban írtak szerint egyesületi dokumentumok honlapra helyezéséről és ott tartásáról.
- b) Az irodavezető feladata az Egyesület szolgáltatásainak igénybevételi módjára, rendjére, idejére vonatkozó információkat, vagy az Egyesület honlapján, vagy más, az érintettek számára elérhetőséget biztosító módon nyilvánosságra hozza.
- Könyvelő:
- a) Az Egyesület könyvelője alkalmazottként vagy tiszteletdíjasként, vállalkozóként az Egyesület Vezetősége által adott megbízás alapján látja el feladatát. Tanácskozási joggal részt vesz a Küldöttgyűlés, a Vezetőség ülésein. Véleményének meghallgatása minden olyan ügyben kötelező, amely az Egyesület gazdálkodását számottevően érinti. E feladatot csak pénzügyi (számviteli) szakképzettséggel igazoltan rendelkező, a könyvelők nyilvántartásában szereplő személy láthatja el.
- b) A könyvelő feladata az Egyesület vagyonának gondos, takarékos, hatékony felhasználása, gyarapítása, megóvása. Előkészíti az Egyesület költségvetését és gazdasági beszámolóját, közhasznúsági jelentését, részt vesz az egyesület gazdasági ügyeinek vitelében, a pénzügyi jogszabályokban megfogalmazott összeférhetetlenségi szabályok betartásával. Ellenőrzi az utalványozásokat.
XIV.
AZ EGYESÜLET GAZDÁLKODÁSA
- Az Egyesület gazdasági - vállalkozási tevékenységet csak közhasznú, illetve alapszabályában meghatározott alap céljainak elérése érdekében, e célok megvalósulását nem veszélyeztetve folytathat. Eredményét nem oszthatja fel, azt csak közhasznú céljainak fejlesztésére, megvalósítására fordíthatja.
- A közhasznú Egyesület a vezető tisztségviselőit, a támogatót, az önkéntest, valamint e személyek közeli hozzátartozóját – a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető szolgáltatások, illetve az egyesület által a tagjának a tagsági jogviszony alapján nyújtott, a létesítő okiratnak megfelelő juttatás kivételével – cél szerinti juttatásban nem részesítheti.
- Az Egyesület anyagi alapjai
Az Egyesület bevételei lehetnek:
- a) Az Egyesület tagsági díjakból származó bevételei.
- b) Vállalkozások, gazdálkodó szervezetek és magánszemélyek által nyújtott támogatások, közérdekű adományokat csak megfelelő írásbeli felhatalmazással ellátott személy végezhet az Egyesület számára. Az adomány gyűjtés nem járhat az adományozó zaklatásával, személyiségi jogokat, emberi méltóságot nem sérthet.
- c) Az Egyesület által, az alapcélok elérése érdekében rendezett kiállítások, rendezvények, kongresszusok, kiadványok bevételei.
- d) A tagoknak és más érintett személyeknek nyújtott alapcélok szerinti szolgáltatásokból, és az Egyesület eszközeinek alapcélok szerinti hasznosításából származó bevételek.
- e) Pályázati, állami költségvetési, illetve költségvetési alrendszerek, pályázati alapok, adójogszabályok (SZJA 1 %) által biztosított forrásokból származó működési, vagy meghatározott célra juttatott támogatások.
- f) Önkormányzatok és más szervezetek által, a működés biztosítására, vagy meghatározott célra nyújtott támogatások.
- g) Az Egyesület által végzett vállalkozási tevékenység bevételei.
- Az Egyesület kiadásait a jogszabályban előírt beszámolási kötelezettség rendje szerint kell nyilvántartani. Külön a közhasznú tevékenységre, az alapcél szerinti tevékenységre és a gazdasági-vállalkozási tevékenységre, valamint a működésre fordított kiadásokat
- Az Egyesület gazdálkodása
- a) Az Egyesület tartozásaiért saját vagyonával felel. A tagok – a tagdíjfizetésen túl – az Egyesület tartozásaiért nem tartoznak anyagi felelősséggel.
- b) Az Egyesület gazdálkodási és pénzügyi tevékenységről a hatályos jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő, a kettős könyvvitel szabályai szerint kialakított könyveket, és analitikus nyilvántartásokat vezet, továbbá naptári évente, pénzügyi mérleget, eredmény-kimutatást és közhasznúsági mellékletet készít
- c) Az Egyesület működésének biztosítása érdekében alkalmazottakat foglalkoztathat, szakértőt, vállalkozót bízhat meg.
- d) Az Egyesület a hatályos számviteli törvény, a civil szervezetek gazdasági tevékenységéről szóló jogszabály, a közhasznú szervezetekről szóló törvény, illetve egyéb, a gazdálkodó szervezetekre vonatkozó hatályos jogszabályok szerint folytatja gazdálkodó tevékenységét.
- e) Az Egyesület pénzügyi bevételeinek nyilvántartása érdekében bankszámlaszámot nyit, illetve tart fenn.
- f) Az Egyesület bankszámlája, illetve pénztára felett a rendelkezési jogot, a törvényes képviseletet ellátó elnök, az Egyesület hatályos Gazdasági és Pénzügyi Szabályzatában foglalt részletezés szerint gyakorolja.
- g) Az Egyesület befektetési tevékenységet nem folytat, erre tekintettel Befektetési Szabályzatot nem alkot.
XV.
AZ EGYESÜLET FELÜGYELETE
- Az Egyesület tekintetében az adóellenőrzést az Egyesület székhelye szerint illetékes állami adóhatóság, az államháztartásból származó támogatás felhasználásának ellenőrzését, törvény eltérő rendelkezése hiányában, az állami számvevőszék, az állami vagy önkormányzati költségvetésből, illetve a nemzetközi forrásokból juttatott támogatások felhasználásának ellenőrzését a külön jogszabály szerinti ellenőrzési szervezet, a közhasznú működés feletti törvényességi ellenőrzést pedig a reá irányadó szabályok szerint az ügyészség látja el.
- Az Egyesületet a székhelye szerint illetékes megyei Törvényszék kérelemre veszi nyilvántartásba, illetve külön kérelemre közhasznúsági nyilvántartásba.
- Ha az Egyesület neve, székhelye, illetve törvényes képviselője megváltozik, vagy alapszabálya módosul, ezt a tényt az illetékes bíróság számára a hatályos jogszabályi rendelkezések szerint be kell jelenteni. A bejelentés az Egyesület elnökének feladata.
- Ha az Egyesület közhasznúságának, működő- és fizetőképességének feltételei megszűnnek, jogszabályban írt időtartamban, az Egyesület elnöke köteles ezt a tényt a Bíróságnak bejelenteni.
XVI.
AZ EGYESÜLET MEGSZŰNÉSE, ILLETVE MEGSZÜNTETÉSE
- Az Egyesület jogutódlással vagy jogutód nélkül szűnhet meg.
- Az Egyesület jogutódlással szűnik meg, ha, más egyesülettel egyesülését (beolvadását), vagy szétválását a Küldöttgyűlés háromnegyedes többséggel kimondja.
Egyesület csak egyesülettel egyesülhet és csak egyesületekre válhat szét.
- A jogi személy jogutód nélkül szűnik, ha
- a) a Küldöttgyűlés háromnegyedes többséggel kimondja feloszlatását,
- b) az Egyesület megvalósította célját vagy az Egyesület céljának megvalósítása lehetetlenné vált, és új célt nem határoztak meg; vagy
- c) az Egyesület tagjainak száma hat hónapon keresztül nem éri el a tíz főt.
- d) a Bíróság (Törvényszék) elrendeli felszámolását vagy megállapítja megszű-
nését
- Az Egyesület jogutód nélküli megszűnése esetén a hitelezők követeléseinek kiegyenlítése után fennmaradó vagyonról a Küldöttgyűlés dönthet, ennek hiányában a nyilvántartó bíróság által kijelölt -, az Egyesület céljával megegyező vagy hasonló cél megvalósítására létrejött közhasznú szervezetnek kell átadni.
- Az Egyesület jogutód nélküli megszűnése után a vezető tisztségviselőkkel
szemben e minőségükben az Egyesületnek okozott károk miatti kártérítési
igényt – a jogerős bírósági törléstől számított egy éven belül – az Egyesület
törlésének időpontjában tagsági jogviszonyban álló tag vagy az érvényesítheti,
akinek a részére a megszűnéskor fennmaradó egyesületi vagyont át kellett
adni, vagy ha lett volna vagyon, át kellett volna adni.
- Az Egyesület megszűnését megelőző két évben a vezető tisztségviselők az
Egyesület megszűnésétől számított két évig egyetemlegesen kötelesek helyt-
állni az Egyesület hitelezőivel szemben mindazon tartozásokért, amelyeket
az Egyesület vagyona nem fedezett.
- Az Egyesület jogutód nélküli megszűnése esetén végelszámolási eljárásnak,
kényszervégelszámolási eljárásnak, csőd-, illetve egyszerűsített törlési eljá-
rásnak lehet helye a 2011. évi CLXXV törvény II. fejezetében és az ott hivat-
kozott jogszabályokban foglaltak szerint.
- Az Egyesület megszűnésekor a hitelezők igényeinek kielégítésére figyelemmel kell lenni.
XVII.
ZÁRÓ ÉS VEGYES RENDELKEZÉSEK
1) Az Egyesület közhasznú jogállása a bírósági nyilvántartásba vétellel jön létre. Az Egyesület közhasznú jogállásának megállapítását, az erre vonatkozó feltételek megléte esetén külön eljárásban kezdeményezi.
2) A működés során szükségessé váló részletes szabályokat a vezetőség szükség szerint alkotja meg. A Vezetőség minden részletre kiterjedő szervezeti és működési szabályzatot is alkothat.
3) A jelen Alapszabályban nem szabályozott kérdésekben, az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény, illetve a hatályos Polgári Törvénykönyv (2013. évi V. törvény harmadik könyve) megfelelő rendelkezéseit, továbbá a civil szervezetekre vonatkozó egyéb rendelkezéseket kell alkalmazni.
4) Az Egyesület hivatalos megjelenése során körbélyegzőt alkalmaz.
Az Egyesület hivatalos megjelenése során alkalmazott arculatával, logójával, nyomdai, vagy vizuális megjelenésével kapcsolatos döntés előkészítése a Vezetőség, jóváhagyása a Küldöttgyűlés hatáskörébe,tartozik.
Záradék: A változásokkal egységes szerkezetbe foglalt alapszabályt ezen szöveggel az Egyesület 2014. május 27. napján tartott Küldöttközgyűlése KGY 13/2014. számú határozatával elfogadta.
|
Dr. Dalos János s.k.
egyesület elnöke |
Mozsár Gyula s.k
hitelesítő |
Kiss Péter s.k.
hitelesítő |
Az alapszabály egységes szerkezetbe foglalt szövege megfelel az alapszabály-módosítások alapján annak hatályos tartalmának.
Kelt: Szombathely, 2014. augusztus 5.
|
Dr. Dalos János s.k.
egyesület elnöke
|
Mozsár Gyula sk.
hitelesítő |
Kiss Péter s.k.
hitelesítő
|
Melléklet a Mozgássérültek Vas Megyei Egyesülete alapszabályához
Az alapszabály I. része 4) pontjában írt egyesületi jelkép